Wij gebruiken cookies om jou de best mogelijke service te bieden. Wanneer je verder navigeert accepteer je de voorwaarden
Bestuur en Ondersteuning
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep). | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de drie gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad. | ||||||||||||
Financieel belang | De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2022 was het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 31%. Onder meer de deurwaarderskosten, kosten voor controle en proceskosten worden rechtstreeks aan iedere gemeente in rekening gebracht. | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld. | ||||||||||||
Jaarverslag 2022 | GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het Jaarverslag over het afgelopen jaar. | ||||||||||||
Resultaat aandeel Bloemendaal |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
*cijfers exclusief proces- en deurwaarderskosten, deze worden rechtstreeks in rekening gebracht. Bloemendaalse aandeel bedraagt € 121.325,49. Personeelslasten (-€ 48.357) : In de begroting van 2022 is rekening gehouden met een loonstijging van 1,8 %. Na het opstellen van de begroting is er een CAO akkoord vastgesteld van 4,3% loonsverhoging. Een verschil van 2,5%. Verder is er in december 2022 nog een éénmalige uitkering geweest. Kosten ondersteuning CiVision + 4WOZ (-€ 32.243) : Er zijn in 2022 enkele projecten geïmplementeerd waarbij. Bij het maken van de begroting waren niet alle kosten beeld. Bij het WOZ-berichtenverkeer zijn wel de kosten van CIVision geraamd maar niet de kosten van 4WOZ. | ||||||||||||
Ontwikkelingen | Digitalisering dienstverlening Fiscaal beleid Overige ontwikkelingen |
Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en Technologie (GR DIT) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Beheren en ondersteunen van de informatievoorziening, informatiesystemen en ICT infrastructuur van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal en Heemstede. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft. | ||||||||||||
Financieel belang | Bloemendaal draagt op basis van het inwoneraantal per 1 januari 2025 46% bij aan de totale exploitatielasten van deze GR. | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld | ||||||||||||
Jaarverslag 2022 |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | * werkelijk inclusief kostprijsverhogende btw en exclusief pluspakketten. De GR DIT brengt de diverse i-functies van de gemeenten bij elkaar en versterkt de vakgebieden Informatievoorziening en ICT breed in de organisatie. Het brengt de mogelijkheden tot harmonisatie van processen, procedures en informatiesystemen tussen deelnemers en biedt kansen voor minder meerkosten bij de digitale transformatie. De GR DIT heeft in 2022 ingezet op het stabiliseren van de ICT omgeving. Verouderde apparatuur en applicaties zijn vervangen of worden aan de hand van het meerjarig vervangingsplan de komende jaren vervangen. Bij de vernieuwingsslag is sterk ingezet op het online samenwerken in de Cloud, waarbij het veilig uitwisselen van informatie, het integraal vindbaar maken van informatie en hergebruik van informatie eenvoudiger is. Ook is geïntensiveerd op het gemeentelijk toegangsbeleid en de bewustwording onder medewerkers op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. Continue aandacht voor landelijke ontwikkelingen op het gebied van digitale veiligheid blijft van belang. De ontwikkelingen worden nauwlettend gevolgd en in overleg de VNG, IDB en ons eigen OOV actief gestuurd op de cyberveiligheid en informatiebeveiliging van de gemeente. Ten behoeve van het gemeentelijk toegangsbeleid zijn naar aanleiding van een intern onderzoek verscherpte maatregelen doorgevoerd in de uitvoering. De Informatievoorziening (IV) organisatie heeft in 2022 een omslag gemaakt naar regie-organisatie. Daarvoor zijn nieuwe taken en verantwoordelijkheden in de organisatie belegd passende bij de moderne publieke waarden, en is Informatievoorziening gestart met een kwaliteitsslag in de vorm van het beschrijven en vastleggen van de eigen processen. |
BNG Bank N.V. | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | De BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. In de jaarrekening wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. | ||||||||||||
Financieel belang | 21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen). | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen. | ||||||||||||
Jaarverslag 2022 |
| ||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | In de AvA van de BNG Bank van 20 april 2023 is de jaarrekening van BNG Bank over 2022 vastgesteld. De netto winst over 2022 bedraagt € 300 miljoen (2021: € 236 miljoen). Tevens heeft de AvA in diezelfde vergadering ingestemd met het dividendvoorstel. Dit voorstel betreft uitkering van 50% van de beschikbare winst na belasting. Dit komt neer op een dividendbedrag van € 139 miljoen (2021: € 127 miljoen). Het dividend bedraagt € 2,50 per aandeel van nominaal € 2,50 (2021: € 2,28). Dit komt voor Bloemendaal neer op een dividenduitkering 2022 van € 52.650 welk in het boekjaar 2023 wordt verantwoord. Dividend in enig jaar wordt in het jaar +1 uitgekeerd. BNG Bank zal blijven doen wat mogelijk is om haar klanten waar nodig te ondersteunen. Het financieringsbeleid van BNG Bank blijft onveranderd gericht op permanente toegang tot de geld- en kapitaalmarkt voor de gewenste looptijden en volumes tegen zo laag mogelijke kosten. De volatiliteit op de financiële markten zal dit jaar naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat 2023 niet verantwoord. |
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beverwijk, Bloemendaal, De Ronde Venen, Diemen, Heemskerk, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uitgeest, Uithoorn, OVER-gemeenten, Velsen | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stichting Rijk. | ||||||||||||
Financieel belang | Bloemendaal draagt ongeveer 6% van de lasten. | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag. | ||||||||||||
Jaarverslag 2022 |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | Naast de gevolgen van de Corona crisis is RIJK zichzelf verder aan het ontwikkelen. Sinds 2019 heeft RIJK een nieuwe opzet van de begroting. Deze is erop gericht dat de middelen die aan RIJK worden toegekend in verhouding |
Stedin Groep N.V. | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Stedin heeft als netbeheerder de taak om een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening te realiseren voor haar ruim 2 miljoen klanten. Dit doet zij enerzijds door het aanleggen, beheren en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten en anderzijds door het faciliteren van de energiemarkt. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de tussentijdse rapportage wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. | ||||||||||||
Financieel belang | 16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen) | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag | ||||||||||||
Jaarverslag 2022 |
| ||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Stedin is netbeheerder in het grootste deel van de Randstad, waaronder Den Haag, Utrecht, Rotterdam en het Rijnmond haven- en Botlekgebied. Drukke, stedelijke gebieden met complexe infrastructuur, waar de afhankelijkheid van energie groot is en energie altijd beschikbaar moet zijn. Om te wonen, werken en leven. Vandaag en morgen. Daarnaast beheert Stedin de energie-infrastructuur in de regio's Kennemerland, Amstelland en Noordoost Friesland. De energietransitie maar ook de economische groei zijn er de oorzaak van dat de komende jaren de investeringen van Stedin zullen toenemen. Hiervoor is het project Lange Termijn Financiering opgestart waarover de Aandeelhouderscommissie in gesprek is met de gemeenten. In de AVA van Stedin Holding BV van 22 april 2022 is de jaarrekening van Stedin Holding BV over 2021 vastgesteld. De netto winst over 2021 bedraagt € 21 miljoen (2020: € 42 miljoen). Na uitkering van het preferent rendement aan de houders van cumulatief preferente aandelen en toevoeging van 50% van de voor uitkering beschikbare winst aan de gewone bedrijfsreserve staat 50% van de voor uitkering beschikbare winst (zijnde een bedrag van € 0,5 miljoen) ter beschikking van de houders van gewone aandelen. Dit betekent een dividenduitkering over 2021 van € 0,11 per gewoon aandeel (2020: € 4,14). Dit komt voor Bloemendaal neer op een dividenduitkering 2021 van € 1.813,90 welk in het boekjaar 2022 wordt verantwoord. Dividend in enig jaar wordt in het jaar +1 uitgekeerd. Ook voor de komende jaren wordt in verband met de hoge kosten van de energietransitie lagere dividenduitkeringen verwacht. |