- verbonden partijen Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan:
- taken op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing als genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- taken op het gebied van bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking als genoemd in de Wet publieke gezondheid;
- taken betrekking hebbende op hulpverlening bij ongevallen en rampen alsmede de voorbereiding daarop, zoals genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- de ingevolge de Wet Ambulancezorg (WAZ) noodzakelijke zorg en ambulancehulpverlening.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling is de burgemeester lid van het algemeen bestuur. De burgemeester is tevens lid van de bestuurscommissie Openbare Veiligheid. Een wethouder is lid van de bestuurscommissie Publieke Gezondheid en Maatschappelijke Zorg.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting en het jaarverslag van de VRK wordt de zienswijze van de Raden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de VRK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de VRK vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden en de stemverhouding binnen de VRK. Bestuursrapportages van de VRK worden middels het vrijdagbericht ter kennisname gebracht van de raadsleden. Daarnaast rapporteert de burgemeester de raad mondeling over de onderwerpen uit de bestuurscommissie.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 4,2% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld
Jaarverslag 2022
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2022
31 dec. 2022
1 jan. 2022
31 dec. 2022
6.966 miljoen
5.180 miljoen
62,024 miljoen
63,258 miljoen
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
2021
2022
1.820.400
144.014
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (61010110.443300/ 61020110.443300/ 66810111.443300/ 67010110.443300)
Primitieve begroting 2022
Begroting na wijziging 2022
Werkelijk 2022
Verschil Rek./Begr. 2022
-2.276.000
-2.276.000
-2.243.702
32.298
Ontwikkelingen
Publieke Gezondheid
In de eerste helft van 2022 was nog sprake van beperkende maatregelen als gevolg van de coronapandemie. Voor sommige programmaonderdelen bracht dit met zich mee dat taken niet of op afstand uitgevoerd moesten worden, dan wel onder bezwarende omstandigheden. Dit heeft in meerdere opzichten een grote impact op de organisatie en de medewerkers gehad. Hoewel in 2022 meer en meer taken weer opgepakt konden worden, is het effect van de langdurige crisis nog steeds merkbaar en voelbaar.Ontheemden Oekraïne
Na 24 februari 2022 is door het oorlogsgeweld in Oekraïne een grote stroom van ontheemden ontstaan. De komst van vele ontheemden uit Oekraïne naar Nederland noodzaakte om binnen korte termijn voldoende opvangplekken te creëren. De toestroom van ontheemden uit Oekraïne was dermate hoog dat Nederland niet in staat was om binnen de bestaande structuren opvang te bieden.
Om die reden heeft het kabinet de opdracht aan de veiligheidsregio’s gegeven om samen met gemeenten opvanglocaties te realiseren en te exploiteren.Brandweer
Systeemwijziging bluswater
Sinds 1 januari 2022 wordt bij de brandbestrijding geen gebruik meer gemaakt van brandkranen. In plaats daarvan wordt bij gebouwbranden een extra tankautospuit gealarmeerd en in veel gevallen ook een watertankwagen. Sinds 17 oktober 2022 zijn alle acht nieuwe watertankwagens operationeel.Hiernaast is getest en geoefend met acht nieuwe pomp- en slangenwagens. Deze voertuigen zijn speciaal ontworpen voor Brandweer Kennemerland en dus uniek in Nederland.
Veilig Thuis
Voor gezinnen die al kwetsbaar waren was 2022 geen makkelijk jaar: aan de start van 2022 was er sprake van coronabesprekingen inclusief lockdown, de stijgende (benzine)prijzen en onzekerheden die de oorlog in Oekraïne met zich meebracht en aan het einde van 2022 leiden de stijgende (energie)prijzen ook tot spanningen, als mogelijke verklaring voor de toename van relationeel geweld, vaak in combinatie met schrijnende en complexe gezinssituaties.Aan het aantal klachten en opgevraagde dossiers is te zien dat een negatief maatschappelijke klimaat tegen maatschappelijke organisaties, zoals Veilig Thuis, toeneemt en ook qua toonzetting ‘agressiever’ wordt.
- verbonden partijen Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond (ODIJ)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit met zorg voor milieu, bodem, lucht, water(systemen), bouwwerken, infrastructuur, landschappen en natuur in ruime zin waarbij in samenspel met andere beleidsterreinen van de deelnemers aan duurzame ontwikkeling vorm wordt gegeven.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort en van de provincie Noord-Holland.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling neemt een lid van het college zitting in het Algemeen Bestuur. Voor het nemen van een besluit geldt in het Algemeen Bestuur een gewogen stemverhouding die gebaseerd is op de financiële inbreng van de betreffende deelnemer in de GR. Voor Bloemendaal bedraagt deze 1,4%.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting van de GR ODIJ wordt de zienswijze van de gemeenteraden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de GR ODIJ stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de GR ODIJ vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden. Daarnaast stelt het Algemeen Bestuur tweemaal per jaar een tussenrapportage vast met beleidsmatige en financiële verantwoordingsinformatie van het lopende begrotingsjaar.
Financieel belang
Op basis van urenbesteding basistakenpakket (= 1.115 uur) € 96.787 per jaar. Voor de overige milieutaken en toezicht en handhaving op de Alcoholwet en het digitaal opkoopregister heeft de gemeente Bloemendaal een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met Omgevingsdienst IJmond.
De bijdrage 2022 aan de dienstverleningsovereenkomst bedroeg € 233.886.Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2022
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2022
31 dec. 2022
1 jan. 2022
31 dec. 2022
648.213
734.217
11.095.048
11.100.945
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2021
2022
2021
2022
160.362
121.955
-
57.955
Bijdrage vs. begroting
Raming en werkelijke uitgaven (61020210+67040110.443300)
Primitieve begroting 2022
Begroting na wijziging 2022
Werkelijk 2022
Verschil Rek./Begr. 2022
-348.621
-348.621
-330.673
17.948
Ontwikkelingen
In 2023 actualiseren wij ons VTH-beleidskader en onze VTH-strategie (Vergunningverlening, toezicht & handhaving). Via ons VTH-beleidskader beschrijven wij de thema’s en onze prioriteiten daarbinnen voor de komende vier jaar. In 2023 worden het beleidskader en de strategie ter vaststelling aangeboden aan het college.
Het Rijk wil inzetten op een sterker en onafhankelijker VTH-stelsel op het terrein van milieu. Hiertoe is een Interbestuurlijk programma (IBP) opgesteld. De primaire focus van het IBP is het op orde brengen van de uitvoering van de basistaken. Voor 2023 hebben wij een specifieke uitkering aangevraagd. Met deze middelen willen wij inzetten op het verbeteren van onder andere datakwaliteit, het ontsluiten van omgevingsinformatie, landelijke uitwisseling van datagegevens, opleiding en arbeidsmarkt.
In 2022 hebben al onze deelnemers het provinciaal “Energiebesparingsakkoord” ondertekend. De gemeenten hebben daarin samen met de provincie en onze dienst afspraken vastgelegd om bedrijven te stimuleren energie te besparen. Wij zijn inmiddels gestart met een inventarisatie, opleiding van medewerkers en het uitvoeren van pilots binnen verschillende branches. In 2023 zal dit project centraal staan in de uitvoering.
Een speerpunt in 2023 is de toezicht en handhaving op het toepassen van energiebesparende maatregelen bij bedrijven. Het gaat hier om de verlichte maatregelen. Ook zullen wij in 2023 inzet plegen op het toezicht Energielabel C bij kantoorgebouwen
De invoering van de Omgevingswet is andermaal uitgesteld. Ditmaal naar 1 januari 2024. Hoewel wij klaar zijn voor de inwerkingtreding, biedt het uitstel de gelegenheid om ook de decentralisatie van de bodemtaken van de Provincie Noord-Holland zorgvuldig voor te bereiden. De aandacht gaat hier vooral uit naar de financiering van de bodemtaken.
In het kader van algemene milieuadvisering bij planontwikkeling verzorgen wij voor onze gemeenten het integrale milieuadvies. Eén van de onderdelen waarop wij adviseren is de natuurvergunning. Een natuurvergunning is nodig voor ruimtelijke ontwikkelingen die significante gevolgen hebben voor een nabijgelegen natuurgebied (Natura 2000). De ontwikkelingen rondom stikstof vormen een beperking voor ruimtelijke plannen. Het adviseren op natuurvergunningen en het op basis hiervan mogelijk maken van plannen is intensiever en vraagt om meer inzet en expertise. In 2023 verwachten wij dat deze inzet zal toenemen.
- verbonden partijen De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
Doelstelling
Strategische samenwerking met andere publieke en/of private partijen op het gebied van inzamelen, verwerken en ontdoen van afval en beheer openbare ruimte. Niet alleen uit winstoogmerk maar ook uit maatschappelijke relevantie. De Meerlanden richt zich op meer winnen uit afval, meer betrokken bij de buurt, meer groene energie en warmte, meer mogelijkheden voor mensen meer biobased producten en biodiversiteit en meer financiële waarde.
Deelnemende gemeenten
Aalsmeer, Bloemendaal, Diemen, Haarlemmermeer, Heemstede, Hillegom, Lisse en Noordwijk (Noordwijkerhout).
Bestuurlijk belang
Gemeentelijke vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
De Meerlanden legt de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de AVA. De jaarrekening bevat onder meer het voorgestelde dividend per aandeel.
Verantwoording over de voortgang van de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst wordt ieder kwartaal afgelegd.Financieel belang
9.818 aandelen à € 65,00 nominaal. (6,22% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2022
31 dec. 2022
1 jan. 2022
31 dec. 2022
31,265 miljoen
n.n.b.
29,976 miljoen
n.n.b.
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel uitgekeerd in
2021
2022
2021
2022
2,599 miljoen
n.n.b.
9,64
n.n.b.
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke ontvangen dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2022
Begroting na wijziging 2022
Werkelijk 2022
Verschil Rek./Begr. 2022
47.000
96.263
96.263
0
Ontwikkelingen
In 2022 is er effect van het hoge inflatiecijfer.
Het traject voor de uniformering van tarieven voor de werkvelden reiniging en gladheidsbestrijding is voortgezet in 2022 en technisch afgerond. De bestuurlijke afstemming volgt nog. Hiermee wordt de samenwerkingsrelatie verder versterkt. Implementatie van de uniforme tarieven verbetert de stabiliteit, flexibiliteit, efficiëntie en effectiviteit.