- verbonden partijen Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan:
- taken op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing als genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- taken op het gebied van bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking als genoemd in de Wet publieke gezondheid;
- taken betrekking hebbende op hulpverlening bij ongevallen en rampen alsmede de voorbereiding daarop, zoals genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- de ingevolge de Wet Ambulancezorg (WAZ) noodzakelijke zorg en ambulancehulpverlening.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling is de burgemeester lid van het algemeen bestuur. De burgemeester is tevens lid van de bestuurscommissie Openbare Veiligheid. Een wethouder is lid van de bestuurscommissie Publieke Gezondheid en Maatschappelijke Zorg.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting en het jaarverslag van de VRK wordt de zienswijze van de Raden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de VRK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de VRK vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden en de stemverhouding binnen de VRK. Bestuursrapportages van de VRK worden middels het vrijdagbericht ter kennisname gebracht van de raadsleden. Daarnaast rapporteert de burgemeester de raad mondeling over de onderwerpen uit de bestuurscommissie.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 4,2% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld
Jaarverslag 2022
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2022
31 dec. 2022
1 jan. 2022
31 dec. 2022
6.966 miljoen
5.180 miljoen
62,024 miljoen
63,258 miljoen
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
2021
2022
1.820.400
144.014
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (61010110.443300/ 61020110.443300/ 66810111.443300/ 67010110.443300)
Primitieve begroting 2022
Begroting na wijziging 2022
Werkelijk 2022
Verschil Rek./Begr. 2022
-2.276.000
-2.276.000
-2.243.702
32.298
Ontwikkelingen
Publieke Gezondheid
In de eerste helft van 2022 was nog sprake van beperkende maatregelen als gevolg van de coronapandemie. Voor sommige programmaonderdelen bracht dit met zich mee dat taken niet of op afstand uitgevoerd moesten worden, dan wel onder bezwarende omstandigheden. Dit heeft in meerdere opzichten een grote impact op de organisatie en de medewerkers gehad. Hoewel in 2022 meer en meer taken weer opgepakt konden worden, is het effect van de langdurige crisis nog steeds merkbaar en voelbaar.Ontheemden Oekraïne
Na 24 februari 2022 is door het oorlogsgeweld in Oekraïne een grote stroom van ontheemden ontstaan. De komst van vele ontheemden uit Oekraïne naar Nederland noodzaakte om binnen korte termijn voldoende opvangplekken te creëren. De toestroom van ontheemden uit Oekraïne was dermate hoog dat Nederland niet in staat was om binnen de bestaande structuren opvang te bieden.
Om die reden heeft het kabinet de opdracht aan de veiligheidsregio’s gegeven om samen met gemeenten opvanglocaties te realiseren en te exploiteren.Brandweer
Systeemwijziging bluswater
Sinds 1 januari 2022 wordt bij de brandbestrijding geen gebruik meer gemaakt van brandkranen. In plaats daarvan wordt bij gebouwbranden een extra tankautospuit gealarmeerd en in veel gevallen ook een watertankwagen. Sinds 17 oktober 2022 zijn alle acht nieuwe watertankwagens operationeel.Hiernaast is getest en geoefend met acht nieuwe pomp- en slangenwagens. Deze voertuigen zijn speciaal ontworpen voor Brandweer Kennemerland en dus uniek in Nederland.
Veilig Thuis
Voor gezinnen die al kwetsbaar waren was 2022 geen makkelijk jaar: aan de start van 2022 was er sprake van coronabesprekingen inclusief lockdown, de stijgende (benzine)prijzen en onzekerheden die de oorlog in Oekraïne met zich meebracht en aan het einde van 2022 leiden de stijgende (energie)prijzen ook tot spanningen, als mogelijke verklaring voor de toename van relationeel geweld, vaak in combinatie met schrijnende en complexe gezinssituaties.Aan het aantal klachten en opgevraagde dossiers is te zien dat een negatief maatschappelijke klimaat tegen maatschappelijke organisaties, zoals Veilig Thuis, toeneemt en ook qua toonzetting ‘agressiever’ wordt.
- verbonden partijen Participatiebedrijf Spaarne Werkt
Participatiebedrijf Spaarne Werkt
Gemeenschappelijke regeling Participatiebedrijf Spaarne Werkt
Doelstelling
De doelstelling van het Participatiebedrijf is de organisatie van en toeleiding naar betaald werk voor de volgende doelgroepen:
- Inwoners met een indicatie Wsw of Nieuw Beschut
- Inwoners met een indicatie Banenafspraak
- Inwoners met een overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt
Jongeren zonder startkwalificatie die zijn uitgevallen uit het onderwijs.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Het werkvoorzieningsschap is een openbaar lichaam (rechtspersoon) dat wordt bestuurd door het Bestuur GR Participatiebedrijf Spaarne Werkt, bestaande uit vier verantwoordelijke portefeuillehouders van de deelnemende gemeenten. Het bestuur heeft ook nog twee onbezoldigde externe adviseurs.
Bestuurlijke verantwoording
De begroting van het participatiebedrijf wordt voor een zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. De jaarrekening wordt aan de raad ter kennisgeving voorgelegd.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 4% in deze gemeenschappelijke regeling op basis van de toegekende integratie-budgetten Participatiewet (WSW-deel).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2022
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2022
31 dec. 2022
1 jan. 2022
31 dec. 2022
6.584.409
6.811.870
4.228.259
6.025.421
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Verrekend met de bijdrage gemeenten
2021
2022
2021
2022
-419.626
480.414
0
0
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (66040110.443300; 66050110.443300
Primitieve begroting 2022
Begroting na wijziging 2022
Werkelijk 2022
Verschil Rek./Begr. 2022
-720.000
-704.600
-809.833
-104.933
Ontwikkelingen
Het jaar 2022 was het eerste begrotingsjaar van het Participatiebedrijf Spaarne Werkt.
NB: Per 1 januari 2022 is het participatiebedrijf Spaarne Werkt geëffectueerd. De vergelijkingscijfers(stand 1 januari) betreffen Paswerk en dat is een andere entiteit.
- verbonden partijen Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ)
Doelstelling
Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ.
Intergemeentelijke samenwerking moet leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep).
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de drie gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad.
Financieel belang
De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2022 was het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 31%. Onder meer de deurwaarderskosten, kosten voor controle en proceskosten worden rechtstreeks aan iedere gemeente in rekening gebracht.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2022
GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het Jaarverslag over het afgelopen jaar.
Resultaat aandeel Bloemendaal
Werkelijke en geraamde uitgaven aandeel Bloemendaal (5422291+6422271)*
Primitieve begroting 2022
Begroting na wijziging 2022
Werkelijk 2022
Verschil Rek./Begr. 2022
-673.977
-666.358
-703.744
-37.386
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (5422210 t/m 5422280 + 6422220)*
Primitieve begroting 2022
Begroting na wijziging 2022
Werkelijk 2022
Verschil Rek./Begr. 2022
-2.131.650
-2.102.372
-2.189.179
-86.807
*cijfers exclusief proces- en deurwaarderskosten, deze worden rechtstreeks in rekening gebracht. Bloemendaalse aandeel bedraagt € 121.325,49.
Personeelslasten (-€ 48.357) : In de begroting van 2022 is rekening gehouden met een loonstijging van 1,8 %. Na het opstellen van de begroting is er een CAO akkoord vastgesteld van 4,3% loonsverhoging. Een verschil van 2,5%. Verder is er in december 2022 nog een éénmalige uitkering geweest.
Kosten ondersteuning CiVision + 4WOZ (-€ 32.243) : Er zijn in 2022 enkele projecten geïmplementeerd waarbij. Bij het maken van de begroting waren niet alle kosten beeld. Bij het WOZ-berichtenverkeer zijn wel de kosten van CIVision geraamd maar niet de kosten van 4WOZ.
Kosten inhuurbudget (- € 6.990) : Als gevolg van de implementatie van het GBO project en het onverminderd hoge aantal bezwaren dat afgehandeld diende te worden is dit budget overschreden.Ontwikkelingen
Digitalisering dienstverlening
In 2022 is een vervolg gegeven aan de gedetailleerde uitwerking en planning van ICT gerelateerde projecten. De financiële gevolgen zijn afgestemd met de deelnemende gemeenten. De projecten komen voort uit gewijzigde wetgeving, vervanging van (verplichte) software en de behoefte aan doorontwikkeling van processen en dienstverlening. Zo is gewerkt aan de verdere aansluiting aan landelijke voorzieningen, het WOZ berichtenverkeer en is de dienstverlening via Mijn Overheid voor het eerst opgesteld bij de aanslag oplegging in 2022. Ook de verplichte transitie van waarderen op basis van gebruikersoppervlakte in plaats van m3 is in 2022 geïmplementeerd.Fiscaal beleid
In 2022 hebben weer bilaterale gesprekken met alle drie deelnemende gemeenten plaats gevonden om samen tijdig nieuwe en gewijzigde beleidsuitgangspunten in het kader van de begroting op elkaar af te stemmen.Overige ontwikkelingen
Het aantal bezwaren, beroepen, hoorzittingen en vergoeding is na jarenlange stijging niet afgenomen, dit sluit aan bij landelijke ontwikkelingen. Voor het overige verwijzen wij naar het bedrijfsplan en jaarverslag GBKZ. - verbonden partijen Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken
Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Doelstelling
Het rechtmatig en doelmatig verlenen van uitkering ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Terugdringen van uitkeringsafhankelijkheid en werkloosheid. Het verlenen van bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening. Zo veel mogelijk beperken van de financiële risico’s. De visie/beleidsontwikkeling van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WSW en gemeentelijke schuldhulpverlening. De administratieve uitvoering van de WMO en Jeugdwet, alsmede de bemensing van het WMO-loket Bloemendaal.
Kwalitatief goed en een financieel gezonde intergemeentelijke afdeling voor burgers die in een kwetsbare positie verkeren, met het doel zelfstandige participatie te bevorderen.
Het door de individuele gemeenten vastgestelde beleid en de uitvoering van de Participatiewet binnen de gestelde budgetten realiseren.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
Het college van B&W besluit over beleid, uitvoering, de begroting en de jaarrekening, op dezelfde wijze als bij de reguliere afdelingen.
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarlijkse afdelingsplan IASZ en de voortgang komen de stuurgroep en de portefeuillehouders van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten een aantal maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 45%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: hoog
Jaarverslag 2022
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2022
31 dec. 2022
1 jan. 2022
31 dec. 2022
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Lasten
BatenWerkelijke en geraamde uitgaven en inkomsten
Primitieve begroting 2022
Begroting na wijziging 2022
Werkelijk 2022
Verschil Rek./Begr. 2022
-6.958.000
-8.065.200
-8.388.226
-323.026
3.044.000
3.165.600
3.058.378
-107.222
Ontwikkelingen
In 2022 is het aantal bijstandsontvangers in de gemeente Bloemendaal ten opzichte van eind 2021 iets gestegen. Gemiddeld hadden 250 inwoners per maand een uitkering voor levensonderhoud. In 2021 waren dat gemiddeld 245 inwoners per maand.
- verbonden partijen Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten (VSV) 'West-Kennemerland'
Doelstelling
Samenwerking op het gebied van leerplichtadministratie, leerplichthandhaving en RMC (=Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten).
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De gemeenschappelijke regeling heeft een bestuur dat bestaat uit de portefeuillehouders van alle deelnemende gemeenten. De portefeuillehouders zijn door hun college van B&W gemandateerd om in dit bestuur besluiten te nemen. De bestuurders bepalen gezamenlijk het in te zetten beleid in de regio.
Bestuurlijke verantwoording
De begrotingen en jaarrekeningen worden voorgelegd aan de raad.
Financieel belang
De verdeelsleutels zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling op basis waarvan de gemeentelijke bijdrage wordt bepaald.
De gemeentelijke bijdrage is ongeveer 6,5% (naar rato van het aantal jongeren per gemeente van 5 tot 23 jaar op 1 januari van het voorafgaande jaar).Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2022
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2022
31 dec. 2022
1 jan. 2022
31 dec. 2022
484.328
475.197
nihil
nihil
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2021
2022
2021
2022
nihil
nihil
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (64030130.443300)
Primitieve begroting 2022
Begroting na wijziging 2022
Werkelijk 2022
Verschil Rek./Begr. 2022
-110.918
-110.918
-88.917
22.001
Ontwikkelingen
Blijvende beleidsspeerpunten zijn:
- Schoolverzuim terugdringen: het Leerplein probeert snel te handelen bij ieder geval van verzuim zonder geldige reden, direct op de betreffende jongere af te gaan;
- Aanpak thuiszitters: het streven is dat iedere thuiszitter bekend is bij scholen, samenwerkingsverband en Leerplicht. Voor iedere jongere wordt geprobeerd een individueel (maatwerk) traject te creëren. In 2021 is tussen de regiogemeentes en alle partners een thuiszitterspact afgesloten en getekend;
- Bestrijding voortijdig schoolverlaten: het ministerie van OCW en de scholen hebben in 2017 een nieuw convenant 'aanval op de uitval 2017-21' afgesloten, waarin afspraken zijn gemaakt over een samenhangende aanpak voor de doelgroep risicojongeren in het onderwijs. In de regio zijn aanvullende VSV maatregelen afgesproken.In de uitvoering staat de behoefte en mogelijkheden van de jongere centraal. Er is sprake van afstemming en samenwerking tussen alle betrokken partners: primair- en voortgezet onderwijs, samenwerkingsverbanden, Middelbaar Beroepsonderwijs, jeugdhulp, arbeidsbemiddeling, dagbesteding en veiligheid in de regio.
Corona maakte de werkzaamheden van het Leerplein extra uitdagend. De resultaten over 2022 zijn door de nasleep van de crisis niet te vergelijken met eerdere jaren, ondanks dat normale tijden terug lijken, er is geen sprake meer van schoolsluiting. Dat neemt niet weg dat de schade onder juist deze doelgroep het grootst is, de komende jaren zal dit nog menigmaal blijken.
- verbonden partijen Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Gemeenschappelijke Regeling Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Doelstelling
Het vastleggen en langdurig borgen van onderlinge afspraken op het gebied van samenwerking bereikbaarheid. Instelling van en deelname aan een regionaal mobiliteitsfonds voor de realisering van projecten en maatregelen ter uitwerking van de regionale bereikbaarheidsvisie “Zuid-Kennemerland, bereikbaar door samenwerking”.
Dit fonds wordt ingezet om:- eigen programma’s van de regio volledig te financieren;
- een bijdrage te verlenen aan een groot project van één of meer regiogemeenten;
- een bijdrage namens de regio Zuid-Kennemerland te leveren aan projecten van andere overheden, die ook geheel of gedeeltelijk buiten de regio kunnen liggen.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede, en Zandvoort
Bestuurlijk belang
De portefeuillehouder verkeer is vertegenwoordiger namens de gemeente in de GR Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland.
Bestuurlijke verantwoording
Vóór vaststelling van de begroting en het jaarverslag wordt de raad in de gelegenheid gesteld zienswijzen te geven. Projectvoorstellen worden voorgelegd aan de raad in de Jaarplannen. Een project wordt uitgevoerd in regionaal verband indien een meerderheid van de raden van de deelnemers daar voor is. Het financieel beheer van het fonds wordt uitgevoerd door de Gemeente Haarlem.
Financieel belang
De vier deelnemende gemeenten storten jaarlijks een bijdrage in het fonds, gerelateerd aan het aantal inwoners. Bloemendaal stort in de periode 2013 t/m 2027 in totaal € 2.006.768. Gemeente Bloemendaal participeert voor circa 12%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2022
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2022
31 dec. 2022
1 jan. 2022
31 dec. 2022
7.483.000
8.327.697
n.v.t.
n.v.t.
Maakt deel uit van de jaarrekening van gemeente Haarlem
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2021
2022
2021
2022
1.238.000
813.607
-
-
Bijdrage vs. begroting
Geraamde en werkelijke bijdrage (62010210.443300)
Primitieve begroting 2022
Begroting na wijziging 2022
Werkelijk 2022
Verschil Rek./Begr. 2022
-161.000
-161.000
-161.000
0
Ontwikkelingen
In 2021 is een nieuwe (geactualiseerde) Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland vastgesteld. 2022 was een overgangsjaar i.v.m. de gemeentelijke verkiezingen. Het Jaarplan 2022 is opgesteld volgens de opzet van de nieuwe Visie (in zeven programma's en niet langer in projectenlijsten).
Het Jaarverslag 2022 is in maart 2023 gereed en wordt dan -samen met het Jaarplan 2024- voor een zienswijze voorgelegd aan de vier raden van de GR-gemeenten. - verbonden partijen Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en Technologie (GR DIT)
Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en Technologie (GR DIT)
Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en Technologie (GR DIT)
Doelstelling
Beheren en ondersteunen van de informatievoorziening, informatiesystemen en ICT infrastructuur van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn.
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
Bloemendaal draagt op basis van het inwoneraantal per 1 januari 2025 46% bij aan de totale exploitatielasten van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag 2022
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2022
31 dec. 2022
1 jan. 2022
31 dec. 2022
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2021
2022
2021
2022
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven; 60041310 bijdrage GR DIT
Primitieve begroting 2022
Begroting na wijziging 2022
Werkelijk 2022
Verschil
Rek./Begr.2022-2.911.626
-3.030.616
-2.740.214
290.402
Ontwikkelingen
* werkelijk inclusief kostprijsverhogende btw en exclusief pluspakketten.
De GR DIT brengt de diverse i-functies van de gemeenten bij elkaar en versterkt de vakgebieden Informatievoorziening en ICT breed in de organisatie. Het brengt de mogelijkheden tot harmonisatie van processen, procedures en informatiesystemen tussen deelnemers en biedt kansen voor minder meerkosten bij de digitale transformatie.
De GR DIT heeft in 2022 ingezet op het stabiliseren van de ICT omgeving. Verouderde apparatuur en applicaties zijn vervangen of worden aan de hand van het meerjarig vervangingsplan de komende jaren vervangen. Bij de vernieuwingsslag is sterk ingezet op het online samenwerken in de Cloud, waarbij het veilig uitwisselen van informatie, het integraal vindbaar maken van informatie en hergebruik van informatie eenvoudiger is.
Ook is geïntensiveerd op het gemeentelijk toegangsbeleid en de bewustwording onder medewerkers op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. Continue aandacht voor landelijke ontwikkelingen op het gebied van digitale veiligheid blijft van belang. De ontwikkelingen worden nauwlettend gevolgd en in overleg de VNG, IDB en ons eigen OOV actief gestuurd op de cyberveiligheid en informatiebeveiliging van de gemeente. Ten behoeve van het gemeentelijk toegangsbeleid zijn naar aanleiding van een intern onderzoek verscherpte maatregelen doorgevoerd in de uitvoering.
De Informatievoorziening (IV) organisatie heeft in 2022 een omslag gemaakt naar regie-organisatie. Daarvoor zijn nieuwe taken en verantwoordelijkheden in de organisatie belegd passende bij de moderne publieke waarden, en is Informatievoorziening gestart met een kwaliteitsslag in de vorm van het beschrijven en vastleggen van de eigen processen.
- verbonden partijen Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond (ODIJ)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit met zorg voor milieu, bodem, lucht, water(systemen), bouwwerken, infrastructuur, landschappen en natuur in ruime zin waarbij in samenspel met andere beleidsterreinen van de deelnemers aan duurzame ontwikkeling vorm wordt gegeven.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort en van de provincie Noord-Holland.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling neemt een lid van het college zitting in het Algemeen Bestuur. Voor het nemen van een besluit geldt in het Algemeen Bestuur een gewogen stemverhouding die gebaseerd is op de financiële inbreng van de betreffende deelnemer in de GR. Voor Bloemendaal bedraagt deze 1,4%.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting van de GR ODIJ wordt de zienswijze van de gemeenteraden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de GR ODIJ stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de GR ODIJ vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden. Daarnaast stelt het Algemeen Bestuur tweemaal per jaar een tussenrapportage vast met beleidsmatige en financiële verantwoordingsinformatie van het lopende begrotingsjaar.
Financieel belang
Op basis van urenbesteding basistakenpakket (= 1.115 uur) € 96.787 per jaar. Voor de overige milieutaken en toezicht en handhaving op de Alcoholwet en het digitaal opkoopregister heeft de gemeente Bloemendaal een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met Omgevingsdienst IJmond.
De bijdrage 2022 aan de dienstverleningsovereenkomst bedroeg € 233.886.Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2022
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2022
31 dec. 2022
1 jan. 2022
31 dec. 2022
648.213
734.217
11.095.048
11.100.945
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2021
2022
2021
2022
160.362
121.955
-
57.955
Bijdrage vs. begroting
Raming en werkelijke uitgaven (61020210+67040110.443300)
Primitieve begroting 2022
Begroting na wijziging 2022
Werkelijk 2022
Verschil Rek./Begr. 2022
-348.621
-348.621
-330.673
17.948
Ontwikkelingen
In 2023 actualiseren wij ons VTH-beleidskader en onze VTH-strategie (Vergunningverlening, toezicht & handhaving). Via ons VTH-beleidskader beschrijven wij de thema’s en onze prioriteiten daarbinnen voor de komende vier jaar. In 2023 worden het beleidskader en de strategie ter vaststelling aangeboden aan het college.
Het Rijk wil inzetten op een sterker en onafhankelijker VTH-stelsel op het terrein van milieu. Hiertoe is een Interbestuurlijk programma (IBP) opgesteld. De primaire focus van het IBP is het op orde brengen van de uitvoering van de basistaken. Voor 2023 hebben wij een specifieke uitkering aangevraagd. Met deze middelen willen wij inzetten op het verbeteren van onder andere datakwaliteit, het ontsluiten van omgevingsinformatie, landelijke uitwisseling van datagegevens, opleiding en arbeidsmarkt.
In 2022 hebben al onze deelnemers het provinciaal “Energiebesparingsakkoord” ondertekend. De gemeenten hebben daarin samen met de provincie en onze dienst afspraken vastgelegd om bedrijven te stimuleren energie te besparen. Wij zijn inmiddels gestart met een inventarisatie, opleiding van medewerkers en het uitvoeren van pilots binnen verschillende branches. In 2023 zal dit project centraal staan in de uitvoering.
Een speerpunt in 2023 is de toezicht en handhaving op het toepassen van energiebesparende maatregelen bij bedrijven. Het gaat hier om de verlichte maatregelen. Ook zullen wij in 2023 inzet plegen op het toezicht Energielabel C bij kantoorgebouwen
De invoering van de Omgevingswet is andermaal uitgesteld. Ditmaal naar 1 januari 2024. Hoewel wij klaar zijn voor de inwerkingtreding, biedt het uitstel de gelegenheid om ook de decentralisatie van de bodemtaken van de Provincie Noord-Holland zorgvuldig voor te bereiden. De aandacht gaat hier vooral uit naar de financiering van de bodemtaken.
In het kader van algemene milieuadvisering bij planontwikkeling verzorgen wij voor onze gemeenten het integrale milieuadvies. Eén van de onderdelen waarop wij adviseren is de natuurvergunning. Een natuurvergunning is nodig voor ruimtelijke ontwikkelingen die significante gevolgen hebben voor een nabijgelegen natuurgebied (Natura 2000). De ontwikkelingen rondom stikstof vormen een beperking voor ruimtelijke plannen. Het adviseren op natuurvergunningen en het op basis hiervan mogelijk maken van plannen is intensiever en vraagt om meer inzet en expertise. In 2023 verwachten wij dat deze inzet zal toenemen.
- verbonden partijen BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Doelstelling
De BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. In de jaarrekening wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
Jaarverslag 2022
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2022
31 dec. 2022
1 jan. 2022
31 dec. 2022
5.062 miljoen
4.615 miljoen
143.995 miljoen
107.459 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2021
2022
2021
2022
236 miljoen
300 miljoen
2,28
2,50
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke opbrengst dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2022
Begroting na wijziging 2022
Werkelijk 2022
Verschil Rek./Begr. 2022
38.000
48.017
48.017
0
Ontwikkelingen
In de AvA van de BNG Bank van 20 april 2023 is de jaarrekening van BNG Bank over 2022 vastgesteld. De netto winst over 2022 bedraagt € 300 miljoen (2021: € 236 miljoen). Tevens heeft de AvA in diezelfde vergadering ingestemd met het dividendvoorstel. Dit voorstel betreft uitkering van 50% van de beschikbare winst na belasting. Dit komt neer op een dividendbedrag van € 139 miljoen (2021: € 127 miljoen). Het dividend bedraagt € 2,50 per aandeel van nominaal € 2,50 (2021: € 2,28). Dit komt voor Bloemendaal neer op een dividenduitkering 2022 van € 52.650 welk in het boekjaar 2023 wordt verantwoord.
Dividend in enig jaar wordt in het jaar +1 uitgekeerd.
BNG Bank zal blijven doen wat mogelijk is om haar klanten waar nodig te ondersteunen. Het financieringsbeleid van BNG Bank blijft onveranderd gericht op permanente toegang tot de geld- en kapitaalmarkt voor de gewenste looptijden en volumes tegen zo laag mogelijke kosten. De volatiliteit op de financiële markten zal dit jaar naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat 2023 niet verantwoord.
- verbonden partijen Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Doelstelling
Stedin heeft als netbeheerder de taak om een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening te realiseren voor haar ruim 2 miljoen klanten. Dit doet zij enerzijds door het aanleggen, beheren en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten en anderzijds door het faciliteren van de energiemarkt.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de tussentijdse rapportage wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag 2022
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2022
31 dec. 2022
1 jan. 2022
31 dec. 2022
3.270 miljoen
3.342 miljoen
4.912 miljoen
5.178 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel uitgekeerd in
2021
2022
2021
2022
21 miljoen
44 miljoen
0,11
n.n.b.
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke inkomsten dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2022
Begroting na wijziging 2022
Werkelijk 2022
Verschil Rek./Begr. 2022
47.000
1.814
1.814
0
Ontwikkelingen
Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Stedin is netbeheerder in het grootste deel van de Randstad, waaronder Den Haag, Utrecht, Rotterdam en het Rijnmond haven- en Botlekgebied. Drukke, stedelijke gebieden met complexe infrastructuur, waar de afhankelijkheid van energie groot is en energie altijd beschikbaar moet zijn. Om te wonen, werken en leven. Vandaag en morgen. Daarnaast beheert Stedin de energie-infrastructuur in de regio's Kennemerland, Amstelland en Noordoost Friesland.
De energietransitie maar ook de economische groei zijn er de oorzaak van dat de komende jaren de investeringen van Stedin zullen toenemen. Hiervoor is het project Lange Termijn Financiering opgestart waarover de Aandeelhouderscommissie in gesprek is met de gemeenten.
In de AVA van Stedin Holding BV van 22 april 2022 is de jaarrekening van Stedin Holding BV over 2021 vastgesteld. De netto winst over 2021 bedraagt € 21 miljoen (2020: € 42 miljoen). Na uitkering van het preferent rendement aan de houders van cumulatief preferente aandelen en toevoeging van 50% van de voor uitkering beschikbare winst aan de gewone bedrijfsreserve staat 50% van de voor uitkering beschikbare winst (zijnde een bedrag van € 0,5 miljoen) ter beschikking van de houders van gewone aandelen. Dit betekent een dividenduitkering over 2021 van € 0,11 per gewoon aandeel (2020: € 4,14).
Dit komt voor Bloemendaal neer op een dividenduitkering 2021 van € 1.813,90 welk in het boekjaar 2022 wordt verantwoord.
Dividend in enig jaar wordt in het jaar +1 uitgekeerd.
Ook voor de komende jaren wordt in verband met de hoge kosten van de energietransitie lagere dividenduitkeringen verwacht.
- verbonden partijen De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
Doelstelling
Strategische samenwerking met andere publieke en/of private partijen op het gebied van inzamelen, verwerken en ontdoen van afval en beheer openbare ruimte. Niet alleen uit winstoogmerk maar ook uit maatschappelijke relevantie. De Meerlanden richt zich op meer winnen uit afval, meer betrokken bij de buurt, meer groene energie en warmte, meer mogelijkheden voor mensen meer biobased producten en biodiversiteit en meer financiële waarde.
Deelnemende gemeenten
Aalsmeer, Bloemendaal, Diemen, Haarlemmermeer, Heemstede, Hillegom, Lisse en Noordwijk (Noordwijkerhout).
Bestuurlijk belang
Gemeentelijke vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
De Meerlanden legt de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de AVA. De jaarrekening bevat onder meer het voorgestelde dividend per aandeel.
Verantwoording over de voortgang van de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst wordt ieder kwartaal afgelegd.Financieel belang
9.818 aandelen à € 65,00 nominaal. (6,22% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2022
31 dec. 2022
1 jan. 2022
31 dec. 2022
31,265 miljoen
n.n.b.
29,976 miljoen
n.n.b.
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel uitgekeerd in
2021
2022
2021
2022
2,599 miljoen
n.n.b.
9,64
n.n.b.
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke ontvangen dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2022
Begroting na wijziging 2022
Werkelijk 2022
Verschil Rek./Begr. 2022
47.000
96.263
96.263
0
Ontwikkelingen
In 2022 is er effect van het hoge inflatiecijfer.
Het traject voor de uniformering van tarieven voor de werkvelden reiniging en gladheidsbestrijding is voortgezet in 2022 en technisch afgerond. De bestuurlijke afstemming volgt nog. Hiermee wordt de samenwerkingsrelatie verder versterkt. Implementatie van de uniforme tarieven verbetert de stabiliteit, flexibiliteit, efficiëntie en effectiviteit.
- verbonden partijen Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk)
Doelstelling
Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, De Ronde Venen, Diemen, Heemskerk, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uitgeest, Uithoorn, OVER-gemeenten, Velsen
Bestuurlijk belang
De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college.
Bestuurlijke verantwoording
Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stichting Rijk.
Financieel belang
Bloemendaal draagt ongeveer 6% van de lasten.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2022
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2022
31 dec. 2022
1 jan. 2022
31 dec. 2022
1.084.199
n.n.b.
897.378
n.n.b.
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2021
2022
2021
2022
-223.983
n.n.b.
-405.431
n.n.b.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (60040410.443200)
Primitieve begroting 2022
Begroting na wijziging 2022
Werkelijk 2022
Verschil Rek./Begr. 2022
-142.244
-142.244
-142.244
0
Ontwikkelingen
Naast de gevolgen van de Corona crisis is RIJK zichzelf verder aan het ontwikkelen. Sinds 2019 heeft RIJK een nieuwe opzet van de begroting. Deze is erop gericht dat de middelen die aan RIJK worden toegekend in verhouding
staan tot de resultaten daarvan in de gemeenten (outputgericht). Ingezet wordt op meer collectief inkopen. Na de coronacrisis is ingezet op meer relatiebeheer om de samenwerking met deelnemers te versterken. - verbonden partijen Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland (STOPOZ)
Doelstelling
Het in stand houden van scholen voor openbaar primair onderwijs, conform de wet op het Primair Onderwijs, in de gemeenten Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Sinds 1 juli 2016 is sprake van een nieuwe bestuursstructuur. Per deze datum is sprake van een college van bestuur alsmede een raad van toezicht. De raad van toezicht bestaat uit 5 personen. De leden van de raad van toezicht worden door de raden van de 4 gemeenten benoemd.
Bestuurlijke verantwoording
De goedkeuring van de begroting en rekening van STOPOZ is per 1 juli 2016 de bevoegdheid van de raad van toezicht van STOPOZ (dus niet langer van de gemeenteraden). Aan de hand van o.a. periodieke voortgangsrapportages van de raad van toezicht en overleg met het college van bestuur worden de gemeenten geïnformeerd over de (financiële) gang van zaken.
In 2022 is de enige school van Stopoz in Haarlemmermeer gesloten.
Financieel belang
Er is geen sprake van een gemeentelijke bijdrage. Het betreft een geheel zelfstandig schoolbestuur. Het schoolbestuur ontvangt rechtstreeks de rijksvergoedingen.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2022
Eigen vermogen
Vreemd vermogen, incl. voorzieningen
1 jan. 2022
31 dec. 2022
1 jan. 2022
31 dec. 2022
2.385.966
3.444.365
2.483.261
3.445.876
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2021
2022
2021
2022
1.087.027
986.561
nihil
n.n.b.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten
Primitieve begroting 2022
Begroting na wijziging 2022
Werkelijk 2022
Verschil Rek./Begr. 2022
0
0
0
0
Ontwikkelingen
- verbonden partijen Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Doelstelling
De metropoolregio omspant het daily urban system van de regio Amsterdam. Met de MRA-samenwerking bundelen we de overheidskracht binnen de regio en zijn we samenwerkingspartner voor partijen op gemeentegrens-overstijgende onderwerpen die raken aan de internationale concurrentiepositie en leefkwaliteit van de regio. Daarbij zijn economische ontwikkeling, ruimtelijke ordening en mobiliteit voor de hand liggende onderwerpen, net als de met deze onderwerpen verweven thema's als wonen, landschap, energietransitie, circulaire economie, klimaatadaptatie, toerisme, cultuur en voorzieningen. Gezamenlijk dragen we de verantwoordelijkheid om een sterke metropoolregio te zijn.
Deelnemende gemeenten
De Metropoolregio Amsterdam is het samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Flevoland, de Vervoerregio Amsterdam en 30 gemeenten: Aalsmeer, Almere, Amstelveen, Amsterdam, Beverwijk, Blaricum, Bloemendaal, Diemen, Edam-Volendam, Gooise Meren, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Hilversum, Huizen, Landsmeer, Laren, Lelystad, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uitgeest, Uithoorn, Velsen, Waterland, Wijdemeren, Wormerland, Zaanstad, Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd door deelname van een lid van het college bij de Algemene Vergadering. Een afgevaardigde van de raad neemt deel aan de MRA Raadtafel. Op MRA-schaal werken wethouders van Haarlem namens de deelregio Zuid-Kennemerland binnen de drie inhoudelijke MRA-platforms Economie, Ruimte en Mobiliteit aan de uitvoering van de MRA Agenda.
Bestuurlijke verantwoording
Elke vier jaar wordt door het MRA bestuur een nieuwe MRA Agenda, inclusief meerjarenbegroting opgesteld en vastgesteld. Op basis van het conceptdocument worden wensen en opvattingen opgehaald bij raden & Staten. In een tweede ronde wordt via de Algemene Vergadering om instemming met vaststelling van het definitieve document gevraagd. Ten behoeve van de uitvoering van de MRA Agenda stelt elk platform jaarlijks een uitwerking van de MRA Agenda en de meerjarenbegroting op. Dit jaarplan vormt de basis voor de voortgangsnota in het voorjaar en de termijnagenda in het najaar ten behoeve van de deelnemers.
Financieel belang
Elke gemeente en provincie levert jaarlijks een financiële basisbijdrage voor de financiering van de samenwerking. De provincies Noord-Holland en Flevoland dragen als basisbijdrage evenveel bij als de grootste gemeente uit hun provincie. De algemene kostenverdeelsleutel is naar rato van het inwonertal van de deelnemende gemeenten, op basis van de CBS-cijfers van 1 januari van het voorgaande jaar. De hoogte van de bijdrage per inwoner wordt telkens voor vier jaar vastgesteld in de meerjarenbegroting, gelijktijdig met het vaststellen van de nieuwe MRA Agenda. Er wordt daarbij jaarlijks rekening gehouden met een indexatie van de bijdrage per inwoner, die maximaal gelijk is aan de gemiddelde inflatie over de afgelopen vier jaar. De vastgestelde inwonersbijdrage voor 2022 bedraagt € 1,56 euro per inwoner. Dit betekent voor Bloemendaal een bijdrage van ca. € 37.000.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: klein.
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2022
31 dec. 2022
1 jan. 2022
31 dec. 2022
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2021
2022
2021
2022
14.506
327.183
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (63010110.443800)
Primitieve begroting 2022
Begroting na wijziging 2022
Werkelijk 2022
Verschil Rek./Begr. 2022
-37.527
-37.527
-36.626
901
Ontwikkelingen
De meerjarenbegroting (2022) van de MRA is, evenals de nieuwe Samenwerkingsafspraken (2021), pas na vaststelling van de MRA agenda 2020-2024 tot stand gekomen. In 2023 wordt een aanvang gemaakt met het proces om tot een nieuwe MRA agenda inclusief meerjarenbegroting te komen. Bovendien staat evaluatie van de samenwerkingsafspraken op de agenda. Op basis van de samenwerkingsafspraken wordt de benodigde inzet voor de MRA Directie en de flexibele schil (die nodig is voor de uitvoering van de uitvoeringslijnen uit de MRA Agenda) ‘om niet’ geleverd. Binnen de deelregio wordt gezamenlijk bezien hoe de gevraagde inzet wordt geleverd.
De gemeente Bloemendaal heeft belang bij deze samenwerking om grensoverschrijdende opgaven op te kunnen lossen. Het gaat dan om het behouden van het hoogwaardige woonmilieu, behoud en versterking van de landschappelijke en cultuurhistorische waarden van de landgoederen en groene gebieden, spreiding van recreatie en goede en hoogwaardige (OV-)verbindingen met Amsterdam en Schiphol. In 2022 is de gemeente bij diverse projecten betrokken geweest, zoals afstemming programmering woningbouw in aanloop naar de Woondeal en de verstedelijkingsstrategie in samenhang met mobiliteit, energie, klimaat en landschap. De gemeente is aangesloten bij het project MRA-Elektrisch om samen elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren. De gemeente heeft het convenant Toekomstbestendige Woningbouw ondertekend, om daarmee bij nieuwbouwontwikkeling te sturen op de prestaties op het gebied van energieverbruik, circulair bouwen en omgevingsaspecten als groen en het voorkomen we hitte- en wateroverlast. De doelstelling van het actienetwerk 15% GasTerug, door middel van energiebesparingen in de gehele MRA, is in 2022 behaald.
Aan het eind van elke vierjaarlijkse MRA Agenda periode volgt inhoudelijke en financiële verantwoording richting alle deelnemers over die periode. In de tweede helft van 2024 wordt de verantwoording over de periode 2020-2024 opgesteld. Op dat moment zal bekeken worden of er dan over de gehele periode van vier jaar gezien een overschot of een tekort is, en zal het Bestuur een voorstel in de Algemene Vergadering agenderen over hoe daarmee om te gaan.
- verbonden partijen Gemeenschappelijk Orgaan Bescherm Wonen
Gemeenschappelijk Orgaan Bescherm Wonen
Gemeenschappelijk Orgaan Beschermd Wonen
Doelstelling
Het Rijk verplicht gemeenten binnen dezelfde regio om samen te werken bij de doordecentralisatie Beschermd Wonen. Om aan deze eis te voldoen hebben de gemeenten in onze regio afgesproken het Gemeenschappelijk Orgaan Beschermd Wonen op te richten (GO). Vanuit het GO worden afspraken gemaakt over beleid, gezamenlijke taken en verantwoordelijkheden, inkoop en financiën. De ambitie van de doordecentralisatie is dat burgers met een psychische kwetsbaarheid zo gewoon mogelijk wonen, in hun eigen omgeving, met herstelondersteuning gericht op inclusie, volwaardig burgerschap, participatie, zelfredzaamheid en informele steun. Dit versterkt de beweging van ‘intramuraal’ naar ‘zo gewoon mogelijk' thuis wonen. Het GO faciliteert een goede samenwerking in de regio, wat bijdraagt aan het behalen van deze doelstellingen.
Deelnemende gemeenten
Heemskerk, Beverwijk, Velsen, Haarlem, Zandvoort, Bloemendaal, Heemstede en Haarlemmermeer.
Bestuurlijk belang
Aan het Gemeenschappelijk Orgaan Beschermd Wonen wordt deelgenomen door de colleges van de acht gemeenten. Zij worden vertegenwoordigd door hun portefeuillehouders. De uitvoerende taken van het GO worden belegd bij het Uitvoeringsteam Regionale BW (URB), dat in ieder geval de eerste 3 jaren gepositioneerd wordt bij de gemeente Haarlem.
Bestuurlijke verantwoording
De begroting van het GO wordt ter zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad.
Financieel belang
PM.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2022
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2022
31 dec. 2022
1 jan. 2022
31 dec. 2022
n.v.t.
n.v.t..
n.v.t
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2021
2022
2021
2022
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven
Primitieve begroting 2022
Begroting na wijziging 2022
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2022
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Ontwikkelingen
De gemeenteraad van de gemeente Haarlem heeft in januari 2022 besloten om toestemming te verlenen tot het oprichten van het Gemeenschappelijk Orgaan Beschermd Wonen.
Het Rijk heeft in juni 2022 besloten dat de doordecentralisatie Beschermd Wonen wordt uitgesteld naar 1 januari 2024. Dit betekent dat in 2023, net als in de huidige situatie, de zorgkosten en uitvoeringskosten voor Beschermd Wonen nog volledig worden gedekt uit de rijksbijdrage BW die centrumgemeente Haarlem ontvangt.