Wij gebruiken cookies om jou de best mogelijke service te bieden. Wanneer je verder navigeert accepteer je de voorwaarden
Economie
Metropoolregio Amsterdam (MRA) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | De metropoolregio omspant het daily urban system van de regio Amsterdam. Met de MRA-samenwerking bundelen we de overheidskracht binnen de regio en zijn we samenwerkingspartner voor partijen op gemeentegrens-overstijgende onderwerpen die raken aan de internationale concurrentiepositie en leefkwaliteit van de regio. Daarbij zijn economische ontwikkeling, ruimtelijke ordening en mobiliteit voor de hand liggende onderwerpen, net als de met deze onderwerpen verweven thema's als wonen, landschap, energietransitie, circulaire economie, klimaatadaptatie, toerisme, cultuur en voorzieningen. Gezamenlijk dragen we de verantwoordelijkheid om een sterke metropoolregio te zijn. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | De Metropoolregio Amsterdam is het samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Flevoland, de Vervoerregio Amsterdam en 30 gemeenten: Aalsmeer, Almere, Amstelveen, Amsterdam, Beverwijk, Blaricum, Bloemendaal, Diemen, Edam-Volendam, Gooise Meren, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Hilversum, Huizen, Landsmeer, Laren, Lelystad, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uitgeest, Uithoorn, Velsen, Waterland, Wijdemeren, Wormerland, Zaanstad, Zandvoort. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De gemeente is vertegenwoordigd door deelname van een lid van het college bij de Algemene Vergadering. Een afgevaardigde van de raad neemt deel aan de MRA Raadtafel. Op MRA-schaal werken wethouders van Haarlem namens de deelregio Zuid-Kennemerland binnen de drie inhoudelijke MRA-platforms Economie, Ruimte en Mobiliteit aan de uitvoering van de MRA Agenda. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Elke vier jaar wordt door het MRA bestuur een nieuwe MRA Agenda, inclusief meerjarenbegroting opgesteld en vastgesteld. Op basis van het conceptdocument worden wensen en opvattingen opgehaald bij raden & Staten. In een tweede ronde wordt via de Algemene Vergadering om instemming met vaststelling van het definitieve document gevraagd. Ten behoeve van de uitvoering van de MRA Agenda stelt elk platform jaarlijks een uitwerking van de MRA Agenda en de meerjarenbegroting op. Dit jaarplan vormt de basis voor de voortgangsnota in het voorjaar en de termijnagenda in het najaar ten behoeve van de deelnemers. | ||||||||||||
Financieel belang | Elke gemeente en provincie levert jaarlijks een financiële basisbijdrage voor de financiering van de samenwerking. De provincies Noord-Holland en Flevoland dragen als basisbijdrage evenveel bij als de grootste gemeente uit hun provincie. De algemene kostenverdeelsleutel is naar rato van het inwonertal van de deelnemende gemeenten, op basis van de CBS-cijfers van 1 januari van het voorgaande jaar. De hoogte van de bijdrage per inwoner wordt telkens voor vier jaar vastgesteld in de meerjarenbegroting, gelijktijdig met het vaststellen van de nieuwe MRA Agenda. Er wordt daarbij jaarlijks rekening gehouden met een indexatie van de bijdrage per inwoner, die maximaal gelijk is aan de gemiddelde inflatie over de afgelopen vier jaar. De vastgestelde inwonersbijdrage voor 2022 bedraagt € 1,56 euro per inwoner. Dit betekent voor Bloemendaal een bijdrage van ca. € 37.000. | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: klein. | ||||||||||||
Jaarverslag 2021 |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | De meerjarenbegroting (2022) van de MRA is, evenals de nieuwe Samenwerkingsafspraken (2021), pas na vaststelling van de MRA agenda 2020-2024 tot stand gekomen. In 2023 wordt een aanvang gemaakt met het proces om tot een nieuwe MRA agenda inclusief meerjarenbegroting te komen. Bovendien staat evaluatie van de samenwerkingsafspraken op de agenda. Op basis van de samenwerkingsafspraken wordt de benodigde inzet voor de MRA Directie en de flexibele schil (die nodig is voor de uitvoering van de uitvoeringslijnen uit de MRA Agenda) ‘om niet’ geleverd. Binnen de deelregio wordt gezamenlijk bezien hoe de gevraagde inzet wordt geleverd. De gemeente Bloemendaal heeft belang bij deze samenwerking om grensoverschrijdende opgaven op te kunnen lossen. Het gaat dan om het behouden van het hoogwaardige woonmilieu, behoud en versterking van de landschappelijke en cultuurhistorische waarden van de landgoederen en groene gebieden, spreiding van recreatie en goede en hoogwaardige (OV-)verbindingen met Amsterdam en Schiphol. In 2022 is de gemeente bij diverse projecten betrokken geweest, zoals afstemming programmering woningbouw in aanloop naar de Woondeal en de verstedelijkingsstrategie in samenhang met mobiliteit, energie, klimaat en landschap. De gemeente is aangesloten bij het project MRA-Elektrisch om samen elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren. De gemeente heeft het convenant Toekomstbestendige Woningbouw ondertekend, om daarmee bij nieuwbouwontwikkeling te sturen op de prestaties op het gebied van energieverbruik, circulair bouwen en omgevingsaspecten als groen en het voorkomen we hitte- en wateroverlast. De doelstelling van het actienetwerk 15% GasTerug, door middel van energiebesparingen in de gehele MRA, is in 2022 behaald. Aan het eind van elke vierjaarlijkse MRA Agenda periode volgt inhoudelijke en financiële verantwoording richting alle deelnemers over die periode. In de tweede helft van 2024 wordt de verantwoording over de periode 2020-2024 opgesteld. Op dat moment zal bekeken worden of er dan over de gehele periode van vier jaar gezien een overschot of een tekort is, en zal het Bestuur een voorstel in de Algemene Vergadering agenderen over hoe daarmee om te gaan. |