Berekening van de benodigde weerstandscapaciteit (de risico's)
De berekening is conform de nota Weerstandsvermogen 2015.
Een gemeente is vrij zelf de uitgangspunten en systematiek vast te stellen voor de wijze waarop het weerstandsvermogen wordt berekend. De manier om dit te doen is vastgelegd in de nota Weerstandsvermogen 2015 Gemeente Bloemendaal. De gehanteerde methode is normatief voor wat betreft risico’s in de klasse ‘laag’ en specifiek voor de risico’s in de klassen ‘gemiddeld ‘en’ hoog’. De klasse ‘laag’ omvat veel risico’s waarvan het niet doenlijk en zinvol is voor elk risico apart een waardering in geld aan te geven. Daarom wordt voor alle kleine en onbekende risico’s samen 3% van de structurele beïnvloedbare lasten als uitgangspunt genomen. Risico’s ‘midden’ en ‘hoog’ worden gewaardeerd in geld conform onderstaande systematiek.
De onderscheiden risico’s worden niet afzonderlijk gekwantificeerd, maar ingedeeld in de klassen ‘hoog’, ‘midden’ of ‘laag’. De inschatting hangt vooral samen met de mate waarin het risico zich voor kan doen.
Bij de vertaling naar het weerstandsvermogen wordt voor risico’s uit de klasse ‘hoog’ rekening gehouden met 60% van de geschatte financiële gevolgen. Bij risico’s uit de klasse ‘midden’ wordt rekening gehouden met 30% van de geschatte financiële gevolgen. Voor risico’s uit de klassen ‘hoog’ en ‘midden’ wordt onderscheid gemaakt in structurele en incidentele risico’s. Voor de dekking van structurele risico’s is veelal een structurele aanpassing binnen de exploitatie nodig. Voor incidentele risico’s kan het vermogen (reserves) ingezet worden.
Het overzicht van risico’s wordt jaarlijks geactualiseerd bij begroting en jaarrekening. De lijst kan worden beschouwd als een reële inschatting op basis van de beschikbare informatie.
Onderstaand is een samenvatting te zien van de inventarisatie van de risico’s, die niet op een of andere manier zijn ondervangen (waar geen voorziening voor is gevormd of verzekering voor is aangegaan) en een financieel gevolg kunnen hebben.
Berekening benodigde weerstandscapaciteit (risico's) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Maximaal | Kans | % | Incidenteel | Structureel | ||
1. | Onvoorziene tegenvallers in samenhang met grondexploitatie Vitaal Vogelenzang (dus ook buiten de formele grondexploitatie zoals aanleg sportvelden en realisatie clubhuis) | PM | ||||
2. | Ingediende of mogelijke claims tegen gemeente die bekend zijn. Indien de omvang van een claim goed valt in te schatten en de kans als groot wordt beoordeeld dat de gemeente de claim verschuldigd is, dient e.a. a. overigens als voorziening verwerkt te worden in de jaarrekening. | PM | ||||
3 | Risico's onderbezetting Oldenhove waardoor niet alle lasten gedekt kunnen worden door huuropbrengsten. | PM | ||||
4. | Tegenvallers bij uitvoering APPA | PM | ||||
5. | Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk (zoals Jeugdzorg, WMO, WWB, leerlingenvervoer, Spaarne Werkt). Voor inschatting van het structurele risico wordt 10% van de variabele lasten sociaal domein berekend. | 1.250.000 | hoog | 60% | 750.000 | |
6. | Vangnetregeling: Het risico bestaat dat niet wordt voldaan aan de voorwaarden voor de z.g.n. vangnetregeling welke een deel van het tekort compenseert op de gebundelde uitkering (BUIG). Gemeenten ontvangen de gebundelde uitkering van het Rijk voor het bekostigen van de uitkeringen in het kader van de Participatiewet, IAOW, IAOZ, en BBZ 2004 en voor de inzet van loonkostensubsidie. Het gaat om maximaal € 81.461 over boekjaar 2022 en ongeveer € 600.000 in boekjaar 2023. De kans dat de aanvraag wordt afgewezen is laag, daarom wordt de post als PM opgenomen. | PM | ||||
7. | Weerstandsvermogen risico's laag en onbekend (3% van de beïnvloedbare lasten) | laag | 1.571.160 | |||
TOTAAL | 1.571.160 | 750.000 |
Hieronder worden de risico's nader toegelicht.
1. Onvoorziene tegenvallers project Vitaal Vogelenzang | |
---|---|
Omschrijving | Ontwikkelingen Vitaal Vogelenzang |
Impact | PM |
Onvoorziene tegenvallers in samenhang met grondexploitatie Vitaal Vogelenzang (dus ook buiten de formele grondexploitatie zoals aanleg sportvelden en realisatie clubhuis). De stikstofproblematiek kan mogelijk tot vertraging / meer lasten/ minder winst leiden. | |
2. Ingediende of mogelijke claims tegen de gemeente | |
Omschrijving | Ingediende of mogelijke (bekende) claims tegen de gemeente |
Impact | PM |
Indien de omvang van een claim goed valt in te schatten en de kans als groot wordt beoordeeld dat de gemeente de claim verschuldigd is, dient dit als voorziening te worden verwerkt in de jaarrekening. Dat wordt dus jaarlijks beoordeeld. Bij de beoordeling wordt meegenomen of de gemeente de schade kan verhalen op een verzekering of derden. Een voorziening is niet nodig en de post staat op PM in deze risicoparagraaf omdat bij het opmaken van de jaarrekening (van de claims die bekend zijn), er geen claims zijn waarvan de omvang goed valt in te schatten en het om claims gaat waarvan het nog onzeker is of deze tot een grote schade leiden en tevens juridisch verweer mogelijk is. Schades/claims kunnen overigens zo nodig met de bufferreserve of Flexibele Algemene Reserve gedekt worden. | |
3. Risico's onderbezetting Oldenhove | |
Omschrijving | Risico's onderbezetting Oldenhove waardoor niet alle lasten gedekt kunnen worden door huuropbrengsten. |
Impact | PM |
De gemeente huurt voor 10 jaar Oldenhove om tijdelijke huisvesting te kunnen bieden. Daarmee draagt de gemeente het risico dat er onvoldoende huur is om de kosten te kunnen dekken. | |
4. Tegenvallers bij uitvoering APPA | |
Omschrijving | Tegenvallers bij uitvoering APPA |
Impact | PM |
Al Het gaat hier om de pensioenen en sociale zekerheid van bestuurders. Onverwachte meerkosten kunnen zich voordoen bij dalende rente of onverwacht vertrek van een of meer bestuurders. | |
5. Open einde regelingen / decentralisatie taken sociaal domein | |
Omschrijving | Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk |
Impact | Hoog, het berekende risico is € 750.000 |
Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk (zoals Jeugdzorg, WMO, WWB, leerlingenvervoer, Paswerk). Voor inschatting van het structurele risico wordt 10% van de variabele lasten sociaal domein berekend. | |
6. Risico's Vangnetregeling statushouders | |
Omschrijving | Vangnetregeling: Het risico bestaat dat niet wordt voldaan aan de voorwaarden voor de zgn. vangnetregeling welke een deel van het tekort compenseert op de gebundelde uitkering (BUIG). Gemeenten ontvangen de gebundelde uitkering van het Rijk voor het bekostigen van de uitkeringen in het kader van de Participatiewet, IAOW, IAOZ, en BBZ 2004 en voor de inzet van loonkostensubsidie. Het gaat om maximaal € 81.461 over boekjaar 2022 en ongeveer € 600.000 in boekjaar 2023. De kans dat de aanvraag wordt afgewezen is laag, daarom wordt de post als PM opgenomen. |
Impact | PM |
7. Risico's laag en onbekend | |
Omschrijving | Conform de nota Weerstandsvermogen en risicobeheersing 2015 wordt voor risico's laag en onbekend 3% van de beïnvloedbare lasten berekend. |
Impact | Laag |
Weerstandsvermogen risico's laag en onbekend (3% van beïnvloedbare lasten) |